Sebab Saya Mahu Taska Berdaftar?

by Mama Iman on April 13, 2011

Alamak, tajuk bajet bagus. Woo…memang, kalau dah ditakdirkan apa-apa jadi pada anak kita, sebahagian kita berjuang bermati-matian untuk tegakkan keadilan. Saya rasa saya tak kuat untuk semua tu. Sungguh saya tak kuat. Cuma berharap Allah SWT sahajalah yang dapat melindungi anak kita bila kita mengambil keputusan menghantar anak ke nurseri. Iman akan mula ke taska pada bulan 6 ini. Namun, saya tak mahu simply pilih taska ikut sedap mata saya pandang, telinga saya dengar. Punya lama saya study pasal taska ni semenjak dari keputusan membeli rumah lagi. Setiap minggu dok bukak laman web Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk tengok senarai terkini taska yang berlesen. Lama betul mereka update website (hurm..sibuk sangat ke?). Ada juga 2, 3 kali saya cuba telefon dan emel untuk minta senarai terkini (mengeluh). Tapi Alhamdulillah 5 April 2011 lepas, telah keluar senarai terbaru taska yang berdaftar. Syukur sangat.

SENARAI TASKA BERDAFTAR DIBAWAH AKTA TAMAN ASUHAN KANAK-KANAK 1984
DI NEGERI SELANGOR

BIL.
NAMA TASKA
ALAMAT
TEMPOH PENDAFTARAN
1 Taska Nurhidayu
No.8,Jln Seroja 27,Taman Seroja,Bandar Baru Salak Tinggi,43900 Sepang,Selangor.
Tel – 017 – 3755091
03.09.2009-02.09.2010
2 Taska Teniat Insyurna
No.23,Lorong Az-Zaharah 10/1A,Sek 10,42300 Bandar Puncak Alam,Selangor.
Tel – 03 – 33933608
03.09.2009-02.09.2010
3 Taska Orange&Lemon
No.9,Jln Anak Gasing 6/5,,46000Petaling Jaya,Selanor.
Tel – 012 – 2685910
03.09.2009-02.09.2010
4 Taska Ank-Anak Kita
Puri Ayu Kondominium,No.5,Jln Jubli Perak,Sek 2,40400 Shah Alam,Selangor.
Tel – 012 – 3898330
03.09.2009-02.09.2010
5 Taska Idaman
No.1 & 3,Jln SR 3/1,Taman Serdang Jaya,43300 Seri Kembangan,Selangor.
Tel – 03 – 89415011
03.09.2009-02.09.2010
6 Taska Tunas Cemerlang
SMK TTDI Jaya,Jln Sastera U2/1,40150 Shah Alam,Selangor.
Tel – 03 – 78469773
25.09.2009-24.09.2010
7 Taska Tunas Ilmu No.54,Jln AU5C/2 Lembah Keramat,54200 Ulu Kelang Selangor 25.09.2009-24.09.2010
8 Taska Nurhidayu
No.2,Jln 2/3,Taman DesaVista,Bandar Baru Salak Tengi, 43900 Sepang,Selangor.
Tel – 017 – 3755091
02.10.2009-01.10.2010
9 Taska Bintang Pagi
No.2,Jln Wangsa 3/4,Taman Wangsa Permai,52200 Kepong,Selangor.
Tel – 03 – 62777953
22.10.2009-21.10.2010
10 Taska Junior
B-G-1,Pangsapuri Pelangi Heights,Jln Pelangi,41300 Klang,Selangor.
Tel – 016 – 2606885
22.10.2009-21.10.2010
11 Taska Anjung Kasih No.70 Jln Suakasih 1/1,Bandar Tun Hussein Onn,43200 Cheras,Selangor. Tel – 03 – 87316143 22.10.2009-21.10.2010
12 Taska Nasyrah
No.2,Jln 4/10,Fasa 4 Tambahan,43650 Bandar Baru Bangi,Selangor.
Tel – 03 – 89201940
22.10.2009-21.10.2010
13 Taska Sri Mawar
No.100,Jln Warisan Megah 1/7,Kota Warisan,43900 Sepang,Selangor.
Tel – 03 – 87069637
22.10.2009-21.10.2010
14 Taska Danisa
N0.19,Jln Putra Bahagia 8/4C,Putra Heights,47600 Subang Jaya,Selangor.
Tel – 012 – 3656615
22.10.2009-21.10.2010
15 Taska Mazidah
No.9,Jln Timor,43000 Kajang,Selangor.
Tel – 019 – 3995085
22.10.2009-21.10.2010
16 Taska Genius Melati
No.2,Kedai Luar Bandar,Kg.Sungai Tengi Kanan Darat,45500 Tanjung Karang,Selangor.
Tel – 017 – 6848703
22.10.2009-21.10.2010
17 Taska Ar-Raudah No.40,Jln 2/1,Bandar Baru,45000Kuala Selangor,Selangor 22.10.2009-21.10.2010
18 Taska Proton
No.18,Jln Tarif Dua 23/8B,40300 Shah Alam,Selangor.
Tel – 03 – 55414221
22.10.2009-21.10.2010
19 Taska Kasih Ayuni
No.47,Jln Balada U2/35,TTDI Jaya,40150 Shah Alam,Selangor.
Tel – 013 – 9043909
22.10.2009-21.10.2010
20 Taska Kidz
No.6,Taman Kajang Jaya Jalan Bukit,43000 Kajang,Selangor.
Tel – 03 – 87339423
22.10.2009-21.10.2010
21 Taska Cahaya Emas
No.42,Jln Sek 3/13C,Taman Kajang Utama,43000 Kajang,Selangor.
Tel – 03 – 87339304
22.10.2009-21.10.2010
22 Taska Sutera Bestari
No.51,Jln Kesuma 5/1E,Bandar Tasek Kesuma,43700 Beranang,Selangor.
Tel – 03 – 87247448
22.10.2009-21.10.2010
23 Taska Inspen
Institut Penilaian Negara (INSPEN),No.5,Persiaran Bangi,43000 Kajang,Selangor.
Tel – 03 – 89259377
22.10.2009-21.10.2010
24 Taska Kanak-Kanak Dharma
N0.11,Jln Kenanga 6/6 Sek 6,46000 Petaling Jaya,Selangor.
Tel – 016 – 3386130
30.10.2009-29.10.2010
25 Taska Annie Ninos
No.2,Jln PJU 7/12B,Mutiara Damansara,47800 Petalaing Jaya,Selangor.
Tel – 012 – 3034417
21.10.2009-20.10.201
26 Taska Sri Cita
No.69,Jln BU 2/1,Bandar Utama,47800 Petaling Jaya,Selangor.
Tel – 03 – 77260521
16.11.2009-15.11.2010
27 Taska Botanic Strawberry
No.24,Jln Jejawi 5,Bandar Botanic,41200 Klang,Selangor.
Tel – 012 – 3955859
16.11.2009-15.11.2010
28 Taska Universiti Islam Antarabangsa
Taska UIA,Pusat Matrikulasi,UIA,Jln Universiti,46351 PJ,Selangor.
Tel – 03-77803235
16.11.2009-15.11.2010
29 Taska Impianku
No.43,Jln Anggerik 5D/4 Sek BS7,Bukit Sentosa Rawang,Selangor.
Tel – 017-3586070
16.11.2009-15.11.2010
30 Taska Sri Mawar
Avenue Park,One Ampang Avenue,Jln Ampang Utama 2/1,off Jln Ampang,68000 Ampang Jaya,Selangor.
Tel – 03-42566665
16.11.2009-15.11.2010
31 Taska Auntie Su
No.15,Jln Teluki 6A,SekBS2,Bukit Sentosa,48300 Rawang,Selangor.
Tel – 019-6901380
16.11.2009-15.11.2010
32 Taska Cahaya Mata Angkasa Wisma Ungku Abdul Aziz,Jln SS6/3,Kelana Jaya,47301 Petaling Jaya,Selangor. Tel-03-78007801 16.11.2009-15.11.2010
33 Taska Cendekia Suria Sdn.Bhd
No.21 Jln PJU 7/12,Mutiara Damansara,47800 Petaling Jaya,Selangor.
Tel – 03-77281614
16.11.2009-15.11.2010
34 Taska Islam Seri Indah No.26,Jln 2/16,Taman Putra Perdana,47130 Puchong,Selangor. Tel-03-83184682 20.11.2009-19.11.2010
35 Taska Kembangsari
No.23 Jln BS 5/3,Taman Bukit Serdang,43300 Seri Kembangan,Selangor.
Tel-03-89432768
16.11.2009-15.11.201
36 Taska Warna Warni
No.1,Jalan Kemboja 4C/11,Sek B.S.8,Bukit Sentosa 3,48300 Rawang,Selangor
.Tel-013-2523438
08.02.2010-07.02.2011
37 Taska Rebung Emas No.27,Jalan Putra Perdana 7/19,Taman Putra Perdana,47100 Puchong,Selangor. Tel-017-3568067 12.02.2010-11.02.2011
38 Taska Aqib & Atin No.1,Jalan Pinggiran USJ 1/18,Taman Pinggiran USJ,47600 Subang Jaya,Selangor. Tel-012-6769839 11.02.2010-10.02.2011
39 Taska Bintang Hatiku No.2,Jalan Putra Bahagia B/2G Putra Height,47650 Subang Jaya,Selangor. Tel-012-3598726 11.02.2010-10.02.2011
40 Taska Damansara Utama No.1,Jalan SS 21/3,Damansara Utama,47400 Petaling Jaya,Selangor. Tel-03-7700889 12.02.2010-11.02.2011
41 Taska Shaliza No.85,Jalan Sepah Puteri 5/25,Damansara Emas PJU 5,47810 Petaling Jaya,Selangor. Tel-012-6711306 08.02.2010-07.02.2011
42 Taska Tropicana No.21,Jalan BM 1/11,Bukit Mayang Mas,47301 Petaling Jaya,Selangor. Tel-012-6566386 10.02.2010-09.02.2011
43 Taska U&I No.60,USJ 14/10,47601 Subang Jaya,Selangor. Tel-0166284045 08.03.2010-07.03.2011
44 Taska Comel Intelek No.13,Lot 2172,Jalan Udang Kara,208/KS 3,Amazing Heights Apartment Sg.Udang,41250 Klang,Selangor. 08.03.2010-07.03.2011
45 Taska Sha Nana No.1,Jalan Nuri 7/19C,Kota Damansara,47810 Petaling Jaya,Selangor. Tel-014-6550131 08.03.2010-07.03.2011
46 Taska Noor Qasih
Lot.2533-A,Jalan Rahmat,Kg.Teras Jernang,43650 Bandar Baru Bangi,Selangor.
Tel-019-3229372
03.03.2010-02.03.2011
47 Taska Bibis
No.172,Jalan SS 19/1,47500 Subang Jaya Selangor.
Tel – 03 – 56353413
08.03.2010-07.03.2011
48 Taska Ibu A.N.A
No.57,Jalan SG 5/2,Taman Sri Gombak,68100 Batu Caves,Selangor.
Tel – 03 – 61894429
03.03.2010-02.03.2011
49 Taska Impian Erysha
No.124,Jalan USJ 6/1,47610 Subang Jaya,Selangor.
Tel – 012 – 3121960
08.03.2010-07.03.2011
50 Taska Melodi Indah No.1,LP 6/13 Taman Lestari Perdana,43300 Seri Kembangan,Selangor. Tel-012 – 3049710 08.03.2010-07.03.2011
51 Taska Suria Bestari
No.16,Jalan Melor 1E,Desa Melor ,48200 Serendah,Selangor.
Tel – 012-3268185
21.4.2010 – 20.4.2011
52 Taska Balqish
No.2,Jalan Medan 9,Taman Desa Sentosa,Kg.Teras Jernang,43650 Bandar Baru Bangi,Selangor.
Tel – 017-6663351
21.4.2010 – 20.4.2011
53 Taska Seri Hijrah
No.2,Jalan Kesuma 8/4A,Bandar Tasik Kesuma,43700 Beranang,Selangor.
Tel – 013 – 2540464
22.4.2010 – 21.4.2011
55 Taska Anakku Intan
No.3,Jalan 7/14,Bandar Tasik Puteri,48000 Rawang,Selangor.
Tel – 03-60343107
21.4.2010 – 20.4.2011
56 Taska Bintang Desa Mas
No.2,Jalan DN 1/9,48000 Rawang,Selangor.
Tel – 03-60931508
21.4.2010 – 20.4.2011
57 Taska L & L
No.1,Jalan PJS 7/7E,Bandar Sunway,46150 Selangor.
Tel – 03 – 56388351
21.4.2010 – 20.4.2011
58 Taska Tunas Husnina
No.1,Jalan DN 7/10,Bandar Tasik Puteri,48020 Rawang,Selangor.
Tel – 03 – 60341603
22.4.2010 – 21.4.2011
59 Taska Alam Cerah
No.3,Jalan 5/37,46000 Petaling Jaya,Selangor.
Tel – 03 – 79568018
22.4.2010 – 21.4.2011
60 Taska Cahaya Mutiaraku
No.23,Jalan Bistari 1,Perumahan Kastam Pulau Indah,42000 Port Klang,Selangor.
Tel – 03 – 31015112
21.4.2010 – 20.4.2011
61 Taska Islam Permata Ummi
No.1,Jalan Perdana 4/4B,Taman Puchong Perdana.
Tel – 03 – 012 – 6755175
23.4.2010 – 22.4.2011
62 Taska Kiddys World
No.1,Jln USJ 14/1G,UEP,47630 Subang Jaya,Selangor.
Tel – 012 – 3050360
26.5.2010 – 25.5.2011
63 Taska Impian Cemerlang
Universiti Teknologi Mara,40450 Shah Alam,Selangor.
Tel – 03 – 55443667
26.5.2010 – 25.5.2011
64 Taska Inspirasi Minda Bestari
No.1,Jln Pinggiran Putra 4A/8,Desa Pinggiran Putra 43000 Kajang,Selangor.
Tel – 03 – 89261729
26.5.2010 – 25.5.2011
65 Taska Al-Sumaiyah
No.1,Jalan LEP 7/6,Sek 7,Taman Lestari Putra,43300 Putra Permai,Selangor.
Tel – 03 – 89412496
26.5.2010 – 25.5.2011
66 Taska Ayu Marsara
No.2,Jalan PUJ 4/1,Taman Puncak Jalil,43300 Seri kembangan,Selangor.
Tel – 012 – 2056104
26.5.2010 – 25.5.2011
67 Taska Si Comel Bistari
No.52A,Jalan Putra Permai 10/J,Putra Heights,46500 Subang Jaya,Selangor.
Tel – 03 – 51919426
26.5.2010 – 25.5.2011
68 Taska Syasya
No.1,Jalan LEP 5/6,Taman Lestari Putra,Bandar Putra Permai,43300 Selangor.
Tel – 012 – 9362042
26.5.2010 – 25.5.2011
69 Taska Good Shepherd
40,Jalan Othman,46000 Petaling Jaya,Selangor.
Tel – 03 – 77835227
26.5.2010 – 25.5.2011
70 Taska Seri Kinrara
No.2 & 4,Jalan Kinrara 4/6B,Taman Kinrara,Sek 4, 47100 Puchong,Selangor.
Tel – 012 – 3129842
26.5.2010 – 25.5.2011
71 Taska Ibu Kita
No.9,Jalan Seroja 26,Taman Seroja BBST,43900 Sepang,Selangor.
Tel – 012 – 6504345
6.7.2010 – 5.7.2011
72 Taska Sayangku
No.66,Jln Telipot 1A/7,Bkt Sentosa 3,48300 Rawang,Selangor.
Tel – 03 – 61040672
6.7.2010 – 5.7.2011
73 Taska Ainul Hayath
33,Jln Mawar 3,Taman Mawar,48000 Rawang,Selangor.
Tel – 016 – 2694154
6.7.2010 – 5.7.2011
74 Taska Permata Biru
No.1,Jalan Mutiara 4,Taman Mutiara,Dengkil,34800 Sepang,Selangor.
Tel – 012 – 6139304
6.7.2010 – 5.7.2011
75 Taska Ameen No.14,Jalan Nuri 7/17 C,Kota Damansara,47810 Petaling Jaya,Selangor. 6.7.2010 – 5.7.2011
76 Taska Indah Permai
No.1,Jln PUJ 4/3,Tmn Puncak Jalil,Bandar Putra Permai,43300 Seri Kembangan,Selangor.
Tel – 012 – 2141121
6.7.2010 – 5.7.2011
77 Taska Sarjana Pintar
No.1&3,Jln Ferum 3,7/31C,Sek 7,40000 Shah Alam,Selangor.
Tel – 03 – 55125018
13.7.2010 – 12.7.2011
78 Taska Sinaran Ceria Montessori
No 11,Jalan 5/35,46000 Petaling,Selangor.
Tel – 03 – 79600434
6.7.2010 – 5.7.2011
79 Taska Mama Anis
A-G-10,Apartment Cempaka,Taman Bunga Raya,Bukit Beruntung,48300 Rawang,Selangor.
Tel – 017 – 6177136
6.7.2010 – 5.7.2011
80 Taska Mama Anis
A-G-9,Apartment Cempaka,Taman Bunga Raya,Rawang,Selangor.
Tel – 017 – 6177136
6.7.2010 – 5.7.2011
81 Taska Pintar Cergas
No.21,Jalan 21A/KU 11,Taman Desa Kencana 2,Bukit Kapar,42200 Kapar,Selangor.
Tel – 013 – 2327699
6.7.2010 – 5.7.2011
82 Taska Dunia Elit
No.1,Jalan PUJ 6/2,Taman Puncak Jalil,43300 Seri Kembangan,Selangor.
Tel – 012 – 6350481
6.7.2010 – 5.7.2011
83 Taska Al Hannah
No.1,Jalan T.S.J.19,Tmn Sri Jelok,43000 Kajang,Selangor.
Tel – 019 – 2166198
15.7.2010 – 14.7.2011
84 Taska Penyayang Sepang
No. 23, Jalan Seroja 28, Taman Seroja, Bandar baru Salak Tinggi, 43900 Sepang, Selangor.
12.8.2010-11.8.2015
85 Taska Hidayah Cahayaku
No. 6, Jalan Sentosa 18, Desa Sentosa Teras Jernang, 43650 Bandar Baru Bangi, Selangor.
Tel – 013 – 3322369
12.8.2010-11.8.2015
86 Taska l-Play Techzone PT 12050 MKN Embassy Techzone, Jalan Teknorat 5, 63000 Cyberjaya, Selangor 12.8.2010-11.8.2015
87 Taska Amira No. 42, Jalan Impian Murni, Saujana Impian, 43000 Kajang 19.8.2010-18.8.2015
88 Taska Anjung Pelangi No. 2, Lorong Naluri Sukma 8/25A, Bandar Puncak Alam, 42300 Kuala Selangor 19.8.2010-18.8.2015
89 Taska Keluarga Harmoni & Indah Lot 1866 & 1867, Jalan College, 43300 Seri Kembangan 20.8.2010-19.8.2015
90 Taska Nakorn Sari No. 396, Jalan 17/19, 46400 Petaling Jaya, Selangor 23.8.2010 – 22.8.2015
91 Taska Sarjana Pintar
No.3,Jalan Helang 6/4,Sek 6,40000 Shah Alam,Selangor
Tel – 03 – 55106655
5.8.2010 – 4.8.2011
92 Taska Seri Permata
No.N-G-5,APT,Anggerik,Jln Bunga Raya 2,Taman Bunga Raya,Bkt Beruntung,48300 Rawang,Selangor
Tel – 012 – 6172789
13.8.2010-12.8.2015
93 Taska Islam Raudhatul Athfal No.2,Jln Putra Perdana 8/1,Taman Putra Perdana,47100 Puchong,Selangor 13.8.2010 – 12.8.2015
94 Taska Adik Comel Bangi No.19,Jln 15/3D,Sek 15,43650 Bandar Baru Bangi,Selangor 13.8.2010 – 12.8.2015
95 Taska Auntie Shima
No.1,Jln BI2/3,Taman Bukit Idaman,68100 Batu Caves,Selangor
Tel – 012 – 6775029
13.8.2010 – 12.8.2015
96 Taska Seri Zafran
No.54,Lorong Naluri Sukma 8/15,Bandar Puncak Alam,42300 Kuala Selangor,Selangor
Tel – 019 – 2788024
11.8.2010 – 10.8.2015
97 Taska Kanak-Kanak Riang
No.22,Lorong Naluri Sukma 8/10,Bandar Puncak Alam,42300 Kuala Selangor,Selangor
Tel – 019 – 2274600
17.9.2010-169.2015
98 Taska Ceria Jaya
No.1,Lorong Permai 4,Taman Pendamaran Permai,Kota Pendamar,42000 Port Klang,Selangor
Tel – 012 – 9715182
17.9.2010-

 

Erk…itu jek??? Mana taska berdaftar untuk area Seksyen 18, 19, 20, Shah Alam? Jadinya yang banyak-banyak kat kawasan ni rupanya tak renew lagi lesen? Omak, terkejut kucing saya dibuatnya. Hajat di hati mahu hantar Iman di kawasan berdekatan rumah. Alih-alih tiada pula. Nak terjah taska macam tu je, saya tiada kekuatan. Keyakinan pun rapuh. Cepat-cepatlan renew. Saya mahu hantar Cik Iman ke situ. Rupanya bila saya google2, bukan senang nak dapatkan lesen untuk buka Taska. Semua pengusaha Taska yang memohon lesen perlu lepas kesemua ujian teknikal dari 3 agensi, iaitu Jabatan Bomba dan Penyelamat, Jabatan Kesihatan dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT). Kesemua ni supaya aspek keselamatan, kesihatan dan kebersihan dipatuhi. Menurut Akta Taska 1984 (Pindaan 2007), tindakan boleh diambil terhadap taska yang tidak berdaftar termasuk kompaun tidak lebih RM10,000 atau penjara tidak lebih dua tahun atau kedua-dua sekali bagi kesalahan pertama manakala bagi kesalahan kedua dan berikutnya, denda tidak lebih RM20,000 atau penjara tidak lebih lima tahun atau kedua-dua sekali.

Mana taknya, pengusaha taska perlu mematuhi standard minimum (bukan maksimum tau..) yang ditetapkan JKM dengan membuat kawalan dari segi penyediaan jadual menu supaya perlu mengambil kira keperluan pemakanan, nisbah bilangan pengasuh yang piawai dengan kanak-kanak, keluasan minimum ruang lantai sesuai dengan kanak-kanak dan penyediaan program serta aktiviti harian bersesuaian. Malah, JKM sentiasa menjalankan usaha dengan memberi maklumat dan kesedaran terhadap kepentingan pendaftaran dibuat sebelum sesebuah taska beroperasi dan aspek perlu dipatuhi pengusaha taska seperti ditetapkan. JKM juga mempunyai 100 pejabat kebajikan masyarakat daerah untuk membantu dan membuat pemantauan serta pemeriksaan terhadap taska secara berkala bagi memastikan hanya taska berdaftar dibenarkan beroperasi.

Huh, gila detail ni.

>

Kenapa banyak tak daftar taska dan kenapa ramai tak renew lesen taska?

Ramai pengusaha Taska berkata, terlalu banyak prosedur menyebabkan meraka hampir putus asa untuk mendapatkan lesen Taska. Malah ada yang berpendapat bahawa pihak Majlis Bandaraya/ Perbandaran seolah-olah sengaja melengahkan proses. Bukan itu sahaja, pemilik dan pengasuh Taska sepatutnya menjalani beberapa latihan dan ujian agar memenuhi kriteria dan standard tertentu terlebih dahulu sebelum diberikan sijil bagi membolehkan mereka menjalankan operasi penjagaan bayi dan kanak-kanak dengan betul.

Saya terbaca entry dari seorang pengusaha Taska yang dah 20 tahun dalam bidang ni.

http://hamirdin.blogspot.com/2010/09/susahnya-nak-dapat-lesen-tadika-taska.html

Membacanya pun membuat saya berasa semput. Inikan pula mahu apply lesen tu sendiri.

>

Sebab saya mahu hantar ke nurseri berlesen?

Sekurang-kurangnya alasan saya menghantar anak saya ke Taska berlesen adalah untuk menghargai usaha taukeh-taukeh Taska ni yang berusaha untuk mendapatkan lessen dan renew lessen meraka walaupun prosedurnya rumit dan leceh dan menyusahkan. Sekurang-kurangnya pemilik Taska ada pergi ke kursus penjagaan kanak-kanak dengan betul. Sekurang-kurangnya semua ujian keselamatan, kesihatan, dan kerbersihan sentiasa dipantau. Sekurang-kurangnya, kalau apa-apa jadi, senang sikit kot nak rujuk pihak berkuasa. Dengar cerita kalau ada “orang dalam” lagi cepat dapat lessen? Wallahua’lam. Kalau macam tu, berbalik pada Qada’ dan Qadar jugalah. Selepas kita dah ambil precaution, apa-apa hal pun, kembali pada Allah jugalah. Sebab hebat mana pun percaturan dan perangkaan kita, Allah itu lagi Maha Hebat.

Iman, jom pergi School~!

>

>

Mommy2 lain macam mane? Hantar taska yang macam mane? Sebab solan ni pun terlalu la subjektif. Lagi2 baru anak seorang nih. Huhuhu.

>

>

Anak Kepada Ibu Ini Kurus Kering Dan Sering Sakit di Taska. Ibu ini mengambil langkah inisiatif dan terbukti berjaya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... {focus_keyword} Sebab Saya Mahu Taska Berdaftar? pixel

{ 74 comments… read them below or add one }