IbuCergas.com

Gula adalah Punca Utama Penyakit 2

Gula adalah Punca Utama Penyakit

Salam semua, Oh sweet Friday. Hehe. Semalam dah penat buat kerja lab, harini terasa macam takde kerja pulak. Tinggal measure je nak tengok hasil fabrication semalam. So, let the expert do that. Saya tak mahulah pegang mesin mahal-mahal. Tengok je mahu. Kang patah itu ini, potong gaji pun tak cukup nak ganti balik deh. Berbalik kepada tajuk entri, saya mahu tanya kepada semua, siapa ada jengok-jengok laman web Pengguna Pulau Pinang (CAP – Consumers Association of Penang? Sila angkat tangan. Berapa...

Mama Iman lebih rajin pada hari bekerja 18

Mama Iman lebih rajin pada hari bekerja

Salam, Saya tidak suka waktu cuti bekerja, tapi saya suka hari cuti. Saya suka menikmati cuti, tetapi saya seorang yang tidak aktif jika bercuti. Hari bekerja, pukul 530 pagi sudah bangun tidur, ketang ketung di dapur. Kalau katakan terlajak tidur sekalipun, paling ringkas, 1 hidangan meehun atau mee goreng atau cekodok udang @ bilis pasti akan terhidang. Bubur Iman juga siap jam 7pg. Kalau hari cuti, lepas Solat Subuh, tarik selimut balik. Sarapan entah ke mana, dan entah ke apa, bubur...

Cara Menjimatkan Ruang Freezer EBM Jika Guna Plastik Liner YHAB Part 2 14

Cara Menjimatkan Ruang Freezer EBM Jika Guna Plastik Liner YHAB Part 2

Salam, Mak aih…panjangnya lah tajuk. Heheh…ini sambungan untuk bahagian pertama di sini. Saya dapati memang menjimatkan ruang freezer. Tetapi, kepingan-kepingan susu ini mudah bergelongsor antara satu sama lain. Licin lah katakan. Tapi nak buat macam mana, nak jimatkan ruang, timbul pula masalah lain. Kekekek..Tetapi, ada penyelesaiannya. Teruskan membaca. Ini adalah kepingan susu EBM, iaitu frozen expressed breastmilk ye puan-puan. Tak percaya dah beku? Lihat gambar bawah pulak. Saya tindihkan antara satu sama lain. Huh, memang susah nak susun di dalam freezer...

Cara Mudah Buat Tempe Goreng Rangup Lagi Enak 2

Cara Mudah Buat Tempe Goreng Rangup Lagi Enak

Salam, Dah lama tak sembang pasal resipi. Ini resepi kesukaan Ayah Iman. Dulu selalu sangat dah buat, sampai akhirnya beliau sudah jemu. Skerang setelah sekian lama tak goreng, Ayah Iman kesukaan balik. Minggu ni jek dah 3 kali goreng. Mama Iman pon terpaksalah masukkan dalam menu lunch box since tak cukup masa dah nak masak yang lain. Ayah Iman cakap nak buat stok tempe banyak-banyak sebagai makanan ringan sambil buat kerja dan tengok TV. Haih.. ada-ada je. Kenapa IbuCergas.com ada tulis...

5 Sebab Utama Kenapa Susu Ibu Lebih Baik 0

5 Sebab Utama Kenapa Susu Ibu Lebih Baik

Penyusuan susu ibu boleh jadi sangat mencabar. Walaupun ianya adalah suatu proses semulajadi, ia tidak menjadikan penyusuan susu ibu itu mudah. Ok, zaman dahulu, zaman ibu dan nenek kita, semua bayi disusukan sendiri. Tak dinafikan banyak ibu-ibu muda yang tiada pengalaman mendapati bahawa proses penyusuan itu sebenarnya sukar dan kadangkala jika tidak kuat, ianya sangat mengecewakan. Tetapi, sekiranya kita kuat, dan kita sentiasa berfikiran positif, InsyaAllah, kita akan dapati yang kita sebenarnya pilih yang benar-benar terbaik buat anak kita, meskipun banyak...

Makanan Bayi: Cara Yang Betul Kendalikan Frozen Puree 9

Makanan Bayi: Cara Yang Betul Kendalikan Frozen Puree

Salam, Kali ni saya nak kongsikan sedikit kesilapan saya dalam menyediakan puree bayi yang dibekukan. Klik di sini untuk cara-cara penyedian makanan puree bayi. Setiap penyediaan makanan bayi adalah kritikal (sebenarnya setiap penyediaan makanan untuk orang dewasa juga penting). Tetapi disebabkan perut bayi lebih sensitif dan masih berkembang, adalah perlu untuk lebih berhati-hati. Saya akui, saya juga banyak membuat kesilapan. Huhu… lepas memaksa diri baca dan baca, barulah sedar kembali, dan betulkan kembali kesalahan itu. Apa dia kesilapan saya? Kesilapan saya...

Gelagat Ayah Iman 2

Gelagat Ayah Iman

Salam, Kali ni lagi peristiwa tentang Ayah Iman dan Iman yang tidak mahu saya lupakan. Waktu maghrib memang agak kelam kabut buat kami. Yelah, sampai rumah sahaja jam dah menunjukkan pukul 7. Kadang-kala Iman belum mandi, dan kadangkala Iman lapar mahu menyusu. Kalau boleh setiap pagi dan setiap petang saya mahu mandikan Iman sendiri. Kerana masa bersama yang terhad disebabkan bekerja, saya mahu memaksimumkan masa yang ada bersama anak. InsyaAllah dan alhamdulillah, setakat ni memang setiap pagi saya mandikan Iman. Bukan...

P1020884a 32

Makanan Bayi Yang Sihat Tanpa Pengawet

Koleksi Makanan Bayi Buat Cik Iman. Salam semua, Sudah lama tak update tentang makanan bayi buat Cik Iman. Iman masih makan makanan buatan tangan Mama Iman. Cuma kerana umurnya sudahpun hampir 10 bulan, beliau perlukan lebih dan lebih nutrisi. Ayam juga sudah dimasukkan ke dalam menu Cik Iman. Ayam, daging, dan ikan merupakan sumber zat besi, vitamin B, zink, magnesium dan protein yang diperlukan untuk pertumbuhan. Pilih daging yang tiada lemak, dan buang bahagian-bahagian yang berlemak seperti kulit dari menu bayi....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.