Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja

Berhenti bekerja dan mulakan bisnes dari rumah memang impian ibu-ibu. Sesibuk mana di opis, pangkat tinggi melangit, dan gaji berkepok-kepok, dalam hatinya pasti terdetik – “Aku nak jaga anak-anak aku sendiri”. Ramai yang berjaya, tapi sungguh ramai juga yang kecundang jika silap tekniknya.

{focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja bekerja 2Bdari 2Brumah 2B1

Kita membayangkan seperti ini. Alangkah indahnya kan? Tapi awas. Realiti tak sebegini.

>

Kaji Dahulu Sebelum Buat Keputusan Berhenti Kerja

Tujuan utama sebab nak berhenti kerje opkos sebab nak ade masa berkualiti dengan anak-anak dan suami. Memberi makan anak-anak dan suami dengan air tangan sendiri, lebih berkat kan. Lagipon ade internet kan, dan zaman sekarang internet la platform nak bisnes dan buat promosi. Tak payah ade kedai pon boleh bisnes. Tak payah modal nak pekerja dan renovate kedai. Hoho. Nampak senang? Ya, macam senang. Tapi hakikat tak sebegitu tau.

Berikut adalah beberapa kesilapan besar yang menyebabkan berhenti bekerja dan duduk di rumah menjadi keputusan yang super duper salah.

1. Terlalu Bersendiri

Tak bersosial dan tak bernetworking dengan orang. Meskipon ia adalah platform paling senang untuk orang yang asalnya pemalu, tapi kalau tak ade networking dengan pelanggan, prospek dan juga pesaing, agak sukar nak berkembang bisnes kita tu.

Pertamanya, disebabkan dah jarang berjumpa dengan orang, social skill pon berkurang tau. Kebaikan jumpa orang adalah, kita boleh memperbaiki cara kita berkomunikasi dengan orang lain. Keyakinan diri pun akan bertambah dengan cara tu. Cuba kalau dok setakat duduk di rumah sahaja, hah tak ke kita dok pandang PC 24 jam, dok pandang anak (meskipon tujuan utama memang nak jaga anak). Jadi bila masa skill berkomunikasi tu nak berkembang. Betul tak?

Ops, jangan samakan skill komunikasi ini dengan skill bersembang dengan orang rumah sebelah. Yang tu tak sama (─‿‿─).

Yang keduanya, ada tendency yang kita ni akan mandi lambat (atau tak mandi langsung), atau tak berhias diri. Bukan lah tak boleh. Tapi seolah-olah kita mendowngrade kan pulak diri kita dengan tak berhias bila kita tak berhubung dengan orang ni. Betul tak? Cuba bayangkan kalau kita bekerja di luar. Punyalah dok memilih baju mana yang paling cantik, kasut mana yang paling matching, lipstik mana yang paling cerah. Ini kalau dok bekerja di rumah, habes semua jadi tak comei belaka.

Silap haribulan suami carik lain macam kisah curang suami Mah kang :lol: {focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja icon lol

2. Tiada Pembahagian Masa

Problemnya adalah biasanya ibu bekerja ni diorang imagine yang work at home mother ni macam Sabtu Ahad kebiasaan diorang bercuti tu. Which is totally wrong. Lagi-lagilah ade TV kat rumah, majalah, sofa, katil, selimut dan bantal. (╥︣﹏᷅╥) Heheheheh. Tambah boleh makan macam-macam dan masak macam-macam lagi. Lagi pulak internet yang melekakan menjadikan ter”scrooll” FB berjam-jam. Opps…

So, kenalah bersedia kalau betul-betul nak bekerja dari rumah, disiplin dan to-do-list kena rancang dengan betul. Sebab kitalah pekerja dan kitalah bos. Tak ada siapa yang akan pantau kita melainkan diri kita sendiri. Again, kalau tak ade pembahagian masa betul-betul, kita akan end up jadi macam point pertama atas tu ↑↑↑↑↑↑.

{focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja stay 2Bat 2Bhome 2Bmother

Jangan jadi seperti ini(ㆆ_ㆆ) Hehehehehe

3. Tiada Mentor

Pastikan bisnes yang anda ceburi tu ada mentor dan penasihat. Walaupun memang niat nak kerja sendiri ialah sebab kita nak jadi boss.

Kenapa kena ada mentor. Sebab sekurang-kurangnya mentor dah ade pengalaman dan mengelakkan kita melakukan kesilapan berulang-ulang kali. Bukan ke lebih menjimatkan masa jika kita boleh terus duplicate ape yang mentor kita dah lalui. Lagi pulak, dah namanya bisnes, mesti lah ada cabaran dan ada untung ruginya. So dengan adanya mentor, kite boleh reducekan damage semaksimum mungkin. Sungguh, bisnes bermentor akan menjadikan kita lebih yakin dan terurus.

Habes, mana pulak nak carik mentor ni?

Kalau boleh, carilah yang mahir pada bidangnya. Kalau nak belajar pasal Marketing FB, survey dan carilah sifu FB. Kalau nak belajar pasal Marketing Blogging, survey dan carilah sifu Blogging. Kalau nak belajar jual baju, carilah dan belajarlah dari peniaga yang dah berjaya jual baju. Kalau nak belajar buat kek,  survey dan carila sifu kek yang dah berjaya buat bisnes kek. Begitulah seterusnya.

4. Tersalah Pilih Bisnes

Sekarang di FB macam-macam saya dengar dah ramai dropshipper ditipu oleh pembekal. Customer beri duit pada kita dan kita tempah pada supplier supaya supplier boleh postkan terus kepada customer. Dari sudut positive, ia sangat mudah dan berbaloi kerana kita tak perlu pon simpan stok banyak sangat dan  tak perlu juga ke pejabat pos untuk sebarang aktiviti delivery. Malah bagi ibu yang ada anak kecil, bisnes dropship memang antara yang menjadi pilihan mereka.

Malang sekali, tanpa diduga supplier menipu sedangkan duit diambil. Pihak dropshipper pula dimaki hamun oleh pelanggan kerana duit sudah pun dibayar tetapi barang tidak diterima.

Oleh itu, pilihlah sistem dropship yang betul-betul boleh dipercayai.

>

>

Anda Boleh Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Buat Bisnes Shaklee. Nak Tau Kenapa?

Semuanya berkait rapat dengan semua point-point di atas.

1. Tidak Terlalu Bersendiri, Ada Komuniti Yang Bagus

Di Shaklee, kita akan bergerak secara berkumpulan. Kita takkan bersendiri. Kita takkan lost. Sepanjang saya menjadi pengguna, saya tak lost sebagai customer. Sepanjang saya mulakan niat nak berbisnes, saya juga tak pernah lost sebagai pengedar. Semua serba serbi diatur elok, insyaAllah.

Kalau macam conventional company, kita akan dihantar ke macam-macam jenis kursus hanya untuk macam-macam skills yang berharga ribuan ringgit. Termasuklah skill komunikasi, skill untuk tingkatkan keyakinan diri, skill berbahasa dan sebagainya. Di Shaklee, kebiasaanya kami dapat semua ini secara percuma! FREE jek! Online pulak tu! Dan boleh terus apply pada kehidupan pulak tu! kalau di opis, biasanya lepas habis kursus, agak-agak ade orang apply tak? Atau tahun seterusnya company terpaksa bazirkan lagi duit untuk hantar lagi kita untuk baiki balik diri kita ni (ㆆ_ㆆ)

Tapi dengan Shaklee, bukan sahaja social skill semakin bagus sebab dapat belajar macam-macam, income pon masuk tetap masuk.

Komuniti kami juga sangat lah menjaga antara satu sama lain. Dah kalah kumpulan usrah dah. Kalah perjumpaan adik beradik juga tau. Dan yang paling penting, semua kami sangat-sangat positive tentang life, tak kiralah apa jua masalah mendatang sekalipun.

Amacam? :-) {focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja icon smile

2. Pembahagian Masa yang Berkesan dan Efisien

Kami di Shaklee ade macam-macam list. Ada juga tatacara dan peraturan. Ade juga rules dan regulation. Bukan lah nak menakutkan, ianya semua pon adalah demi menjadikan bisnes Shaklee sebagai suatu bisnes yang anda takkan silap pilih. Kami ada Master Checklist. Semua dah disusun atur. Ade jadual kerohanian, ada jadual aktiviti fizikal, ada penasihat dari pelbagai sudut kepakaran. Malah kami share macam-macam supaya pembahagian masa antara realiti kehidupan dan bisnes terjaga baik.

Adakah anak-anak kami terabai dengan Bisnes Shaklee?

Alhamdulillah tidak terabai, jika kami ikut betul-betul apa yang mentor kami katakan. Malah, dengan Bisnes Shaklee lah kesemua yang biasanya diidamkan oleh setiap ibu akan tercapai.

{focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja 20140811 140629 50789869

Me and my Team IbuCergas & Ireach

 

3. Kami Ada Mentor, PERCUMA!

Tadi saya katakan, kalau nak berjaya FB, kene cari sifu FB. Kalau nak berjaya blogging, kene cari sifu Blog dan sebagainya kan? So berapa banyak sifu kene carik? Banyak gila, depends pada bidang masing-masing la kan.

Tapi jangan terkejut jika di Shaklee, mentor kami adalah PERCUMA! Dan mentor tu lah segala-galanya! Dia lah sifu FB, dia lah sifu Blogging, dialah doktor, dialah nutritionist, dialah penasihat malah mentor ini dah kalah macam mak kita dah!

Dia la ustazah yang dok ingatkan kita pasal solat, pasal mengaji, pasal amalan rohani, pasal kesihatan. Malah dialah jugak yang dok belek kerja kita hari-hari! Kalau berjumpa, dialah jugak yang masak macam-macam nak bagi kita makan. Dia lah jugak yang sediakan ruang-ruang supaya anak-anak mentee dia ni selesa nak ke sana ke mari. Ishk.. Speechless lah.

FREE pulak tu!

Ada ke mentor macam tu? Bukan mentor kena bayar ribu-ribu ke?

No.. no.. tidak di Shaklee. Sebab tu lah kene carik mentor yang betul. Jangan salah daftar ahli Shaklee main hentam kromo jek.

4. Takkan Salah Pilih Bisnes

Ramai yang kata inilah bisnes yang paling kurang risikonya. Takkan rugi, insyaAllah. Sebab apa, sebab bisnes ni modal keahlian dia cuma RM65 jek. Tu pon sebab Shaklee nak bagi Buku Katalog, Beg, Buku Panduan, Resit Rasmi Shaklee. Kita macam kit permulaan nak bisnes la tu. Orang yang daftarkan pon takkan dapat ape-apa dengan RM65 tu. Kalau dia daftarkan hatta 1000 orang sekalipon, dia takkan dapat apa-apa dengan RM65 tu. Dah tu keahlian tu seumur hidup pulak tu.

Itu yang jadi pada saya, daftar pada 2010, hanya pada 2012 saya nak mula kan bisnes Shaklee ni.

Tadi kan saya cerita pasal tersalah pilih bisnes dan akhirnya tersalah pilih dropshipper yang menipu kan? Percaya tak Shaklee juga menyediakan sistem dropship ini, dan Shaklee langsung tak menipu. Dah 20 tahun kot kat Malaysia, 50 tahun worldwide. Nak menipu apanya kan. Dah tu tanpa modal dan tanpa perlu simpan stok, Shaklee sendiri yang akan postkan kepada pelanggan kita.

Kini anda tahu :lol: {focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja icon lol

>

>

Amacam?

Sekurang-kurangnya kini lebih jelas lagi, macam mana nak pilih bisnes yang betul, dan bisnes yang tak ade risiko. Kan? Jika anda betul-betul berimpian untuk berhenti bekerja hakiki dan ingin memulakan bisnes dari rumah, fikirkan masak-masak point-point di atas. Tak salah juga untuk anda survey dan bertanya kepada rakan-rakan yang dah pun berjaya bekerja dari rumah. Melihat anak membesar di depan mata tanpa risiko penderaan di nurseri dan pengasuh, those moments are priceless!

Tidakkah anda berimpian juga nak hantar dan ambil anak ke sekolah? Bayangkan senyuman mereka bila nampak kita ambil mereka. Ia sangat berharga!

Semoga kita sama-sama boleh memilih dengan lebih bijak, InsyaAllah ;-) {focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja icon wink

{focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja bekerja 2Bdari 2Brumah

Baca juga :

Bekerja di Rumah, Tanda Anda pilih Part Time Yang Betul

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... {focus_keyword} Elak Kesilapan Bisnes Dari Rumah Jika Ingin Berhenti Bekerja pixel

You may also like...

2 Responses

  1. Zaleha says:

    Oh.. sy xsangka ada dropshipper yg sebegitu.. nauzubillah..
    Bagi yg pernah alami, meh sy share
    petua hilangkan stress supaya hati menjadi lebih tenang
    Zaleha recently posted…Vitamin C Yang Terbaik Di PasaranMy Profile

  2. salam sis,dalam poin no.4 ada sentuh pasal “takkan salah pilih bisnes”..saya nak tahu bagaimana nak tahu bisnes yang sesuai dengan kita.Kekuatuan saya adalah dalam penulisan,dan saya berminat nak promot produk shaklee.Adakah saya perlu ada blog untuk review produk shaklee atau saya kena promot di medium lain
    mohd afri tangilol recently posted…8 Tips Untuk Berjaya Dalam Bisnes OnlineMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.