Bekerja Tanpa Perlu Stress

Bekerja Dengan Happy Vs Bekerja Dengan Stress?

Melakukan kerja yang stress berbanding kerja yang kita enjoy dan seronok membuatnya, mana satu pilihan anda?

Dan jikalau kita “terpaksa” bekerja pekerjaan yang memang langsung kita tak minat, apa perlu buat untuk hilangkan stress?

Orang Akan Lebih Berjaya Bila Mereka Seronok Bekerja

Bayangkanlah, kita suka sangat hobi kita, dan kesukaan itu pulak ditukar menjadi duit. Memang segala penat lelah akan hilang langsung dan kita rasa seronok bertambah dari hari ke hari. Kita juga akan buat kerja tanpa paksaan dan tanpa perlu ade muka boss-baru-nak-buat-rajin:mrgreen: {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon mrgreen Itulah namanya passion.

love-what-u-do-steve-jobs {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress love what u do steve jobs

Ada orang, suka sangat buat research work. Terlalu suka sampai lupa makan minum dan tidur. Dan keseronokan itulah yang menjadikan mereka tak fikirkan pun pasal pulangan wang ringgit. Bagi mereka, wang ringgit tu akan datang kemudian, selari dengan hasil kerja mereka.

Perasan tak, jika kita kerja di mana-mana syarikat sekalipun, besar mahupun kecil, syarikat akan cuba menerapkan rasa cinta dan sayang kita kepada company. Beribu-ribu dibelanjakan untuk jadikan pekerja jatuh cinta kepada company. Berpuluh ribu juga dihabiskan untuk jadikan pekerja rasa sayang dan bangga menjadi pekerja di sesebuah company. Namun, kadang matlamat tak tercapai malah ada juga pekerja yang malu nak mengaku bekerja di sesebuah company itu.

Bila ini terjadi, kita sendiri tau dan dapat rasa, nak pergi kerja tu punyalah liat. Nak perform apatah lagi. Siapa ade tagline; “Alah, asal bulan-bulan aku dapat gaji cukup“. 8-O {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon eek

Tapi perasan tak, untuk sesiapa yang buat bisnes, tak kiralah bisnes apa pon, diorang nampak sangat bersungguh-sungguh buat dan kalau orang luar nampak diorang ni, siap kata mereka ni “taksub” dan “gila” sebab nampak terlalu bersungguh-sunguh dan sanggup buat apa sahaja untuk bisnes mereka. Itulah passion, yang mana jarang sesekali ada pada mereka yang semata-mata makan gaji.

Mereka ni cintakan company mereka tanpa perlu dipaksa.

Mereka ni sayangkan bisnes mereka tanpa perlu pergi ke kursus secara terpaksa (yang selalunya pergi training aim bab makan free jah) :mrgreen: {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon mrgreen

Mereka ni jenis yang akan sanggup bersekang mata untuk bisnes mereka sampai memang lupa makan minum tidur segala. Matlamat mereka hanyalah “Saya ingin berjaya, aku ingin berjaya dan keluarga aku juga berjaya”

Sampaikan mereka akan bangkit dan berjuang bermatian-matian dan pertahankan bisnes mereka jika ada anasir luar yang cuba mengganggu gugat bisnes mereka.

Hebat kan?

Inilah namanya Bekerja Tanpa Perlu Stress yang sepatutnya ada dalam jiwa kita. Semua yang kita buat akan bertukar menjadi ikhlas semata-mata. Sebab desire yang kita ada tu bukan driven by money, tapi dipacu oleh keinginan jiwa dan juga passion. ;-) {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon wink Malah mereka akan happy dari hari ke hari, dan tidak stress langsung menjalani kehidupan. Kalau ada pon, minima je. Sebab setiap kali bangun tidur, mereka ni akan kekal bersemangat dan akan buat yang terbaik sebab mereka rasa seronok.

Menarik bukan?

Kaitan dengan saya pulak bagaimana? 

Ada orang tanya. Kenapa saya minat baking. Kenapa saya suka baking dan kenapa saya jual kek?? Tak cukup ke gaji saya dan tak cukup ke Bonus Shaklee??

Sebabnya, kerja di pejabat adalah lebih kepada untuk nafkah hakiki, dan kebetulan pulak meskipon memang berkait rapat dengan apa yang saya belajar dahulu dan bersangkut paut dengan bidang teknikal dan saintifik, tapi sebenarnya ia tak kena langsung dengan jiwa saya8-O {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon eek

Maka saya memerlukan hobi untuk menenangkan jiwa raga batin saya ni. Haha.

Untuk saya, cara saya hilangkan stress adalah dengan baking :oops: {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon redface >> Dapur IbuCergas.Com

Bukan, bukan sebab duit sebenarnya. Tapi sebab hobi. Saya ni, kalau saya buat ujian kerjaya, atau ujian personaliti, saya sebenarnya masuk kepada kategori orang seni. Serious saya dah buat lebih 5 kali dah ujian personaliti sejak dari zaman matrix lagi. Sebab masa tu kan nak pilih kerjaya apa kita bila masuk ke universiti kan. So, banyak dah ekspo kerjaya pergi masa tu, banyak dah ujian saya ambil. Tapi semuanya menyatakan sebenarnya saya adalah orang seni (=___=).

Start masa sekolah rendah. Dah mula ambil upah baking untuk kenduri (ada lah sikit-sikit). Sekadar support orang yang nak sponsor kek untuk majlis kenduri kahwin. Kemudian ambil sikit upah jahit langsir (meskipon cumalah langsir design bodoh-bodoh jek simple sesangat).

Jika nampak di newsfeed saya ada banyak kek tiba-tiba, itu tandanya saya sedang release stress la tu. Hahahahaha.

Abes, kenapa buat Shaklee juga? 

Soalan cepu emas juga. Saya buat asalnya hanya berseronok-seronok juga. Sebab saya ada pengalaman yang sangat baik dengan Shaklee dan ingin kongsikan kebaikan Shaklee. Dahulu pada tahun 2010 hingga 2012, saya hanya makan sendiri sahaja. Tak pernah niat sekelumit pon nak berbisnes. Tapi bila saya share betapa hidup saya berubah dengan pengambilan Shaklee (sharing saya di sini >> IbuCergas & Shaklee), barulah saya nampak betapa ramai sangat saudara kita kat luar sana yang tak sihat dan betapa ramai sangat ibu macam saya di luar sana yang perlukan bantuan.

Ditambah pulak dengan status saya sebagai seorang ibu waktu tu. Perit jerih cubaan dan cabaran saya nak menyusukan anak ketika itu, sangat saya berharap tak berlaku pada ibu muda yang lain.

Dapat membantu ibu lain berjaya menyusukan anak mereka, pengalaman itu adalah PRICELESS.

Bukankah sebaik-baik manusia adalah manusia yang dapat memberi manfaat kepada orang lain? Itulah salah satu perkara yang saya nampak sangat-sangat dalam berShaklee. Sebab itu bila orang luar bertanyakan apa yang bagus sangat buat Shaklee ni? Kalau sebabnya adalah duit, maka sama sahajalah konsepnya dengan berkerja dengan company yang kita tak cinta dan tak passion.

Tak perlu dipaksa, tak perlu disuruh-suruh, kerana passion itu ada, maka stresss itu tiada.

A simple formula ;-) {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress icon wink

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... {focus_keyword} Bekerja Tanpa Perlu Stress pixel

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

CommentLuv badge

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.